Langestraat 27, 3128 Tremelo-Baal
015/77 16 07 (bereikbaar van ma-vrij 09u00-18u00)

Lezen, spellen en rekenen

Dé praktijk in een huiselijke sfeer

Kinderen ervaren soms moeilijkheden met lezen, spellen en/of rekenen. Deze moeilijkheden kunnen wijzen op een leerstoornis.Deze zijn het gevolg van geïsoleerde (cognitieve en/of biologische) problemen die zich manifesteren in het leren van schoolse vaardigheden.

Er bestaan 2  leerstoornissen nl. dyslexie en dyscalculie: 

Dyslexie is een leerstoornis die wijst op beperkingen in het lezen en/of spellen. Dit uit zich vaak in moeilijkheden met het accuraat lezen van woorden, minder vloeiende woordherkenning,  een traag leestempo, moeite met het begrijpend lezen enzoverder.

Dyscalculie is een leerstoornis die wijst op een probleem met rekenen. Dit uit zich vaak in moeilijkheden met ‘number sense’, accuraat rekenen, cijfermatig rekenen, leren van rekenkundige feiten, enzoverder.

Wij werken telkens nauw samen met leerkrachten en zorgleerkracht zodat het kind de aangeleerde technieken ook in de thuis- en klasomgeving kan toepassen. Daarnaast werken we ook intensief samen met de ouders (ouders wonen regelmatig de behandeling bij, tips voor thuis,…) en leiden we hen op tot co-therapeut.

Wil je kinderen een goede leesstart geven? Surf naar http://fit-voor-lezen.thomasmore.be/

Met Fit-voor-Lezen kan je als leraar, logopedist, ouder of leesbevorderaar een belangrijke rol spelen in de voorbereiding op lezen. Bovendien kan je door kinderen tijdig te signaleren en op te vangen, hulpverleners extra voorbereiden op een zo vlot mogelijke leesstart. De website Fit-voor-Lezen biedt je daarom informatie en tips over belangrijke signalen en aanbevelingen.